onsdag, december 16, 2009

Vinter-elände

Nu har vintern slagit sina klor i ryggen på oss stackars nordbor igen. Jag förundras över att så många har en skev inställning till oss som är medvetna vinter-hatare.

1. Föds man i Skandinavien förväntas man inte bara acceptera vintern. Nä, man ska gilla den också! Vad jag vet finns inget i genetiken som ger stöd för detta!!

2. Redan i tidig skolålder förväntas man äga skidor och skridskor. Och man ska dessutom kunna åka obehindrat på dessa redskap. Per automatik! (Och förväntas dessutom ha råd med utrustningen.)

3. OK, som barn betraktar man snön som ett kul inslag i leken. Snön blir en leksak. Fine, men sist jag tittade mig i spegeln såg jag en person som lämnade barnstadiet för många, många år sedan. Jag leker inte heller med Brio-leksaker, Märklin-tågbanor eller dockor längre. Varför måste jag fortsätta att leka med snö och is långt upp i vuxen ålder?

Ja, det finns en hel radda med ytterligare argument om det skulle krävas. Men vad fan, budskapet går väl fram av ovanstående. Jag blir imponerad över alla snö-älskare som uppenbarligen inte har problem att lägga 20 000 kronor varje vinter på en vecka i fjällen, har vinterkläder för 1000-tals kronor, är utmärkta bilförare på svinhala vägar och ox-starka ryggar för att skotta undan den snö som faller. Kul för er! Ha så skoj i snön, ni som verkar ha tid för detta!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så du har alltså lekt med dockor....? =)

Lasse Jansson sa...

Vad kan man göra liksom? Uppväxt bredvid en tvillingsyster, som jag är, så måste man utgå från att det låg dockor spridda över golvet och antagligen höll jag i en eller annan docka då och då. Om inte annat för att städa...