torsdag, november 22, 2007

Ishockeyns välförtjänta plats i min skamvrå

Jag hade tänkt skriva några rader om varför jag med tiden tar fotbollen till mitt hjärta i större och större utsträckning och varför jag har allt svårare att acceptera ishockeyn som något annat än ett gladiatorspel för ”pöbeln”. Säkert har många andra skrivit sin lov till ishockeyn respektive fotbollen i åtskilliga forum, men här kommer mina egna åsikter kring varför just ishockeyn förpassas till min dynghög:

  • Ishockey är för ett fåtal utvalda. För att börja med och hålla på med ishockey måste ganska rejäla ekonomiska resurser finnas i hushållet.
  • Ungdomslagens existens i klubbarna tillåts endast om barnen och deras föräldrar vecka efter vecka står som fån med billotter, bingolotter, tombolalotter och lottlotter utanför köpcentrats ingångar för att bidra med pengar inte bara till det egna laget utan troligtvis också till representantlagets oftast konkursmässiga ekonomi.
  • Utslagningen börjar tidigt i tonåren. Om du inte bedöms platsa (trots att du kanske inte är färdigväxt eller utvecklad kognitivt/socialt) så är du utelämnad till … Just, det! Det är bara att vackert lägga av med den idrott som fått all din tid och energi sedan 6-7 års ålder.
  • Ishockey som idrott är inte för alla på alla olika nivåer! Det finns inte på världskartan! Var finns kvarters-gängen, tjejerna, damerna, de som vill trappa ner men ändå fortsätta spela?
  • Klubb-lojalitet och grupplojalitet kan knappast frodas när det enda som är viktigt är det egna jaget och huruvida man kan höja lönechecken genom att spela division 1-hockey i en annan klubb? Eller varför inte satsa på att bli välbetalt proffs i England eller Italien!?
  • Vad fostrar ishockeyn för idoler och hjältar till ungdomarna i de egna leden? Huselius? Det finns några super-stjärnor borta i Nord-Amerika, men sen då? Vilka ideal gäller egentligen inom ishockeyn? Att stå upp och ta och ge så mycket stryk som möjligt? (Ivrigt påhejat av en tok-idiotisk journalistkår.)
  • Ishockey är inte en global idrott. Lika lite som bandyn. Intressant för ett fåtal länder vilket gör att en VM-titel är lika lättviktig som en heliumfylld pingis-boll i rymden.

Inga kommentarer: